Sunday, September 23, 2012

Tuntutan Cuepacs Untuk Belanjawan 2013

Menjelang pembentangan Belanjawan 2013 pada 28 September 2012 ini , Cuepacs telah menyuarakan tuntutan penambahan elaun sara hidup (cola) bagi kakitangan kerajaan yang bertugas di kawasan atau lokasi berbeza. Di samping juga tututan bayaran bonus juga tidak turut disuarakan oleh pemimpin tertinggi Cuepacs.

         Secara umumnya telah menjadi kelaziman kepada Cuepacs menunggu pembentangan belanjawan negara setiap tahun bagi memenuhi permintaan daripada badan gabungan kesatuan sekerja yang bernaung di bawah Cuepacs. Perjuangan pemimpin Cuepacs ini disandarkan kepada persetujuan kerajaan bagi memenuhi tuntutan mereka. Untuk mereka yang berada di atas untuk kekal sebagai pemimpin Cuepacs diharapkan kerajaan akan menerima setiap permohonan yang dibuat.

         Kerajaan perlu memikirkan tuntutan ini dan pada pembentangan belajawan 2013, ramai berpendapat bahawa kerajaan mahu tidak mahu terpaksa menunaikan segala tuntutan ini sebagai menjaga hati kakitangan kerajaan yang merupakan bilangan yang agak ramai dalam menentukan kejayaan parti pemerintah dalam PRU ke 13.
 
                     YAB Dato Seri Mohd. Najib selaku Menteri Kewangan Pertama dan Perdana Menteri
          Malaysia pastinya menyedari bahawa sekiranya gagal melayan tuntutan lebih daripada  2    juta kakitangan awam diperingkat persekutuan dan negeri sudah tentu akan ada kesannya dalam PRU ke 13 nanti.  Yakin dan percayalah bahawa segala tuntutan Cuepacs akan menjadi kenyataan pada 28 September ini.
 
            Walaubagai mana pun perlu juga kita bertanya kepada keseluruhan kakitangan kerajaan ini pernahkah mereka menyatakan ucapan terima kasih kepada kerajaan di atas usaha membantu menunaikan segala tuntutan mereka selama ini. Jauh sekali untuk hadir dalam program-program yang dianjurkan oleh pihak kerajaan terutamanya sewaktu lawatan PM ke seluruh negeri di Malaysia. Jika ada pun mereka menjadi petugas dan terpaksa  berada dilokasi program atau majlis-majlis tersebut.
 
           Untuk melihat guru-guru hadir dengan bilangan yang ramai sudah tentu jauh panggang dari api. Tetapi di kalangan guru-guru kerajaan ini yang paling banyak menerima insentif kenaikan pangkat, elaun dan sebagainya daripada pihak kerajaan. TPM selaku Menteri Pelajaran perlu  melihat perkara ini sebagai sebahagian daripada Tranformasi di KPM. K
 
               
 
      

 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.