Saturday, April 20, 2013

HARI PENAMAAN CALON: PARTI ATAU CALON???????

20 April , tarikh yang ditunggu-tunggu oleh semua pengundi dan rakyat diseluruh negara calon-calon wakil rakyat yang menawarkan diri untuk berkhidmat kepada seluruh masyarakat di kawasan mereka. Penawaran diri oleh calon-calon YB ini perlu dilihat dalam pelbagai sudut. Samada mereka benar-benar ikhlas menjadi juara rakyat yang berkhidmat untuk rakyat, untuk pentingan peribadi dan politik mereka, untuk mengumpul kekayaan atau untuk membalas dendam.

Umum mengetahui kerajaan BN di bawah kepimpinan YAB Dato Seri Mohd. Najib bin Tun Abdul Razak menharapkan rakyat atau khususnya para pengundi menerima sahaja calon-calon yang dinamakan oleh majlis kepimpinan tertinggi untuk diberi mandat memenangi kerusi BN yang mereka wakili. Komponen BN telah sepakat bahawa mereka mengemukakan calon terbaik untuk dipersembahkan kepada pengundi dan rakyat di kawasan yang mereka wakili.

Beberapa inseden berlaku sebelum hari penamaan calon di mana terdapat protes daripada akar umbi yang tidak bersetuju dengan calon yang diletakkan di kawasan Parlimen atau DUN. Protes bukan sahaja berlaku terhadap calon parti komponen BN malah dari parti PR terutama DAP dan PKR. Ketidak puasan hati ahli parti ditunjukkan melalui demontrasi aman dibeberapa kawasan DUN. 

Merujuk kepada kejadian ini, menunjukkan bahawa pihak kepimpinan atasan khususnya dalam BN sendiri terdapat masalah yang akan dihadapi sepanjang kempen PRU ini berjalan. Apakah PM, TPM dan SU Agung BN buta atau tidak mendapat maklumat terperinci berhubung dengan calon-calon yang dinamakan.

Kenapa berlaku pertukaran calon disaat akhir. Di Negeri Pahang, Selangor dan Negeri Sembilan , Pengerusi Perhubungan Negeri terpaksa akur dengan kehendak rakyat. Langkah ini wajar kerana pengundi adalah raja dalam menentukan kemenangan parti yang di wakili oleh calon-calon berkenaan. Sebagai contoh, di DUN Johol Johol , Negeri Sembilan Ustaz Fadhil Kasim yang dinamakan oleh BN terpaksa menarik diri dua hari sebelum hari penamaan calon bagi memberi ruang kepada calon yang boleh diterima rakyat di kawasan Johol. Begitu juga di DUN Bebar , Pahang dan sebuah DUN di Selangor. Suara pengundi perlu didengari dan pihak pemimpin pusat BN jangan terlalu memikirkan kehendak sendiri bagi menjaga kelangsungan politik sendiri selepas PRU ini untuk terus memegang jawatan dalam pemilihan UMNO akan datang. Dato Jamaludin Jarjis dan Tengku Adnan Tengku Mansor jangan terlalu menjaga politik sendiri untuk meletakkan orang yang tidak layak bertanding dalam PRU ke 13 ini. Seolah-olah semua Ketua Bahagian mesti bertanding tidak kira mereka adalah mampu melaksanakan tanggungjawab sebagai Wakil Rakayt atau tidak.

Untuk menjadi Wakil Rakyat bagi 2013 hingga 2018 bukan seperti ADUN tahun 70an, 80an atau 90an. Dulu tuntutan kehendak rakyat adalah berbeza dengan sekarang. Apakah istilah winneable candidite membolehkan orang yang telah hampir nak masuk ICU atau CCU diberi tempat untuk bertanding lagi. Orang seperti Tengku Adnan, Dato Jamaludin Jarjis, Dato Hasan Malek, Dato Adnan Yaacob dan ramai lagi perlu mengundurkan diri. 

Di Negeri Sembilan orang seperti Dato Ishak Ismail yang terkenal dengan pengkhianat parti dan telah tempang masih diberi ruang untuk bertanding. Apakah ini merupakan winneable candidite. Kerana itu tidak hairan anak muda menunjukkan protes beberapa hari sebelum hari penamaan calon. Ini kerja siapa? Tiadak mungkin Dato Hj Mohamad Hj Hasan mahukan orang seperti Dato Ishak ini duduk dalam Dewan Undangan Negeri , Negeri Sembilan. Jika beliau mahukan ornag ini termasuk Dato Lillah Yasin yang bertanding di Palong, bermakna Dato Mad Hasan nak bunuh diri dia sendiri.
Ishak Ismail (SAHAK BOTAK)

Dato Ishak adalah petualang yang menimbulkan masalah bukan sahaja di Bahagian Seremban malahan seluruh Negeri Sembilan. Permusuhan beliau dengan Tok Mad tiada kesudahannya. Dia akan menghancurkan keseluruhan lanskap politik Negeri Sembilan . Adakah calon seperti Lillah Yassin dan Ishak Ismail ini yang perlu diberi ruang untuk menang. Kepada para pengundi di Lenggeng dan Palong cuba fikir-fikirkan. Jika calon yang hendak mewakili anda mestilah calon yang boleh bekerja dan bukan bercakap semata-mata. Bukan calon yang berhati busuk semata-mata menjaga kepentingan kelompok mereka sahaja. 


Ishak Ismail yang ada kes mahkamah kerana berhutang dengan seorang ahli perniagaan masih diberi ruang untuk bertanding. Inilah yang dikatakan rakyat didahulukan. Tok Mad tunggulah jika beliau ini menang , Negeri Sembilan akan hancur kerana kedua mereka mengunggu ruang untuk memporakperandakan apa juga perancangan kerajaan Negeri selama ini. Maka kepada para pengundi di Lenggeng dan Palong........... fikir-fikirkan.. Selamat mengundi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.