Monday, February 25, 2013

"3 Dato' dan Jin Pakai Toncit di Parlimen Seremban"

Kehadiran penuh gemilang PM ke Negeri Sembilan pada 24 Februari 2013 melakar sejarah baru dalam lanskap politik dan pembangunan Bandar Seremban. Lebih 15 ribu orang penyokong tegar BN telah hadir dalam majlis pelancaran PR1MA dan makan tengahari di Padang MPS dan Allson Klana Resort Seremban.

Seperti biasa kepimpinan Yang Amat Berhormat Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan terus dinilai khususnya sokongan pelbagai golongan masyarakat di Negeri Sembilan menjelang PRU ke 13. Walau berapa kerap pun PM dan TPM berkunjung ke negeri beradat ini, sambutan dan sokongan rakyat di Negeri Sembilan tidak akan surut. Walau MB diberi notis yang singkat untuk persiapan bagi menyambut kehadiran pemimpin pertama dan kedua Negara, kehadiran para penyokong tetap menggalakkan. Inilah yang menyebabkan keresahan yang amat sangat kepada pemimpin PR. Jika dilihat majlis ceramah-ceramah PR di Negeri Sembilan kehadiran tidak lebih 200 orang penyokong mereka menggambarkan cita-cita PR untuk menguasai NS semasa PRU 13 ini cuma angan-angan kosong.
 
Dibawah kepimpinan Tok Mat pelbagai pembaharuan dilaksanakan di NS khususnya di Bandar Seremban. Jika bukan Tok Mat yang menjadi Menteri Besar ramai yang berpendapat Bandar Seremban akan cuma ada bangunan-bangunan usang yang jauh ketinggalan berbanding negeri jiran. Kalau pun Bandar Seremban yang akan dibangunkan dengan wujudnya Seremban Sentral yang akan mengubah keseluruhan lanskap bandar itu kita percaya ciri-ciri adat dan budayanya akan terus kekal.
 
Dalam memperkatakan kehadiran PM ke Seremban untuk melancarkan PR1MA di Seremban Sentral, percaturan politik masih berlaku di Parlimen Seremban. Tiga Dato' sedang bercita untuk dicalonkan di DUN Sikamat (Dato Ishak Ismail), DUN Nilai (Dato' Peter Lai ) dan DUN Lobak ( Dato' A. Ganesan. Inilah tiga pemimpin yang ternyata bernafsu untuk menjadi YB di kawasan yang dinyatakan . Tetapi umum mengetahui Dato Sahak merupakan calon kebencian di Parlimen Seremban kerana sikap memusuh MB selama ini.
 
Di DUN Sikamat walaupun sejak akhir-akhir ini ada ceramah politik dianjurkan oleh UMNO Seremban, ia sekadar melepaskan batuk ditangga. Kehadiran hanya sekitar 200 orang dan adan yang cuma mampu mengumpulkan 100 orang pendengar sahaja. Itupun apabila Dato Sahak membawa penyanyi-penyanyi lama yang tidak diminati oleh golongan muda dan pengundi atas pagar. Apakah yang ingin ditunjukkan oleh Dato' Sahak kepada kepimpinan pusat atas aktiviti seumpama ini. Dia tidak mampu untuk menarik pengundi yang bukan ahli UMNO. Apa yang ingin dia banggakan dan pernah dalam satu program ceramah di Parlimen Seremban yang membawa seorang penceramah daripada pusat, dia cuma mampu mengumpulkan sekitar 100 orang sahaja. Akhirnya Dato' Sahak menyalahkan MB atas kegagalan dia menarik perhatian orang ramai untuk hadir ke majlis tersebut. Orang yang seperti Dato' Sahak dan kuncu-kuncu dia termasuk Hjh Samsiah perlu muhasabah diri kenapa orang tidak mahu hadir. Jawapan mudah sahaja, ramai yang telah benci dengan pendekatan mereka berdua.
 
Dato' Peter Lai, bekas ADUN Nilai juga tidak disenangi oleh penundi di Kawasan Mantin dan Nilai. Pernah 3 penggal berkhidmat di DUN Nilai dan tewas dalam PRU ke 12 di tangan DAP. Kini berhasrat semula untuk bertanding. Ramai yang berpendapat dia elok berundur seperti Dato Hon Choon Kim bekas Ahli Parlimen Seremban . Orang menghormati Dato Hon hingga sekarang. Peter Lai pun sudah cukup kaya semasa menjadi ADUN Nilai dulu. Demikian juga Dato Sahak tak payahlah buka pusat khidmat lagi di Pantai kerana Pantai telah ada YB sendiri di DUN Lenggeng. Inilah contoh orang sudah gila talak yang mengidamkan penggilan YB dari rakyat. Semasa jadi YB dulu cuma tahu kumpul kekayaan dan menganiaya orang.
 
Dato' Ganesan, Pengerusi MIC Seremban, juga ingin mengadu nasib di Lobak. Anthony Loke yang lari dari Lobak dan ingin bertanding di Chennah. Loke merupakan Pengerusi DAP Negeri Sembilan yang cukup rasis. Dengan muka DAPig ini elok dia kalah di Chennah. Orang Melayu di Chennah tidak akan mengundi muka macam ini.
 
Ada desas desus menyatakan bahawa Puan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban, EXCO Puteri Malaysia dan Presiden Majlis Belia NS akan bertanding di Ampangan. Dalam list terakhir yang putuskan oleh MB , Wan Salwati akan dertaruhkan di Ampangan . Dia merupakan satu-satunya calon Wanita yang akan menggantikan YB Gemas, Dato' Zainab Nasir yang terpaksa diundurkan atas desakan Wanita Negeri Sembilan. Sekiranya ini menjadi kenyataan maka Dato' Zakaria Nordin yang sedang menabur janji kepada penyokong beliau di Ampangan akan melopong. Jika satu masa dulu Haji Abu Ubaidah Dato Redza digembar gemburkan sebagai calon Ampangan, kini ramai yang tidak lagi berminat kerana dia tidak pernah hadir dalam program-program MB di Ampangan.
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.